من کی هستم ؟

آرش خیام متولد یک روز گرم مردادی در سال ١٣۶۶ در اصفهان است. او موسیقی را با نوازندگی کیبرد از ۹ سالگی آغاز کرد و از همان ابتدا به ساخت موسیقی علاقه بیشتری نشان داد تا اجرای آهنگ‌های دیگران. با توجه به محدودیت منابع آموزشی در آن سال‌ها، او موسیقی را بیشتر به صورت تجربی و گوشی آموخت. آرش زبان انگلیسی را به‌خوبی می‌دانست و این موضوع کمک زیادی به او کرد. زیرا اوایل دهه هشتاد که کم‌کم کامپیوتر و اینترنت وارد خانه‌ها شد، توانست با استفاده از منابع انگلیسی تئوری موسیقی، هارمونی، طراحی صدا، میکس و موارد دیگر را از طریق اینترنت حلزونیِ (dial up) آن دوران فرا گیرد.

آن روزها تعداد استودیوها به‌ویژه در شهرستان‌ها بسیار کم بود. آرش سرمایه کافی برای راه‌اندازی استودیو نداشت و به کار ضبط و میکس در استودیوهای دیگران مشغول شد. کار در این استودیوها اگرچه درآمد زیادی نداشت ولی برای او کوله‌باری از تجربه به ارمغان آورد. تجربه ضبط با بهترین نوازنده‌ها و خواننده‌ها و آشنایی با طرز فکر و دیدگاه تنظیم‌کننده‌ها او را پخته‌کرد. او بالاخره در سال ۱۳۸۷ اولین استودیوی خود را در زیرزمین خانه پدری راه‌اندازی کرد.

استودیو زیرزمین

‘چای تلخ‘ اولین قطعه تنظیم شده توسط آرش بود که به صورت رسمی سال ١٣٩١ منتشر شد. این اثر با رأی شنوندگان رادیوفردا به عنوان یکی از ۱۰ آهنگ برتر در اسفند ماه همان سال انتخاب شد. آرش بعد از آن برای ادامه تحصیل و کار موسیقی به تهران آمد. طی سال‌های بعد قطعات مختلفی از او به عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده منتشر شد.

آرش در سال ۱۳۹۶ دوره میکس و مسترینگ پیشرفته موسیقی را نزد استاد آرش پاکزاد طی کرد. او دانش و مهارت خود در میکس موسیقی را مدیون آموزش دلسوزانه و سخاوت‌‌مندی استادش در ارایه اطلاعات می‌داند. در سال ۱۳۹۷ او موفق به همکاری با هنرمندان بین‌المللی غیرفارسی‌زبان شد. او در سال ۱۳۹۸ به دعوت یکی از این هنرمندان به کشور عمارات رفت که حاصل آن چند قطعه موسیقی‌ است.

آرش پاکزاد و آرش خیام

در زندگی شخصی نیز آرش هم‌زمان با کار موسیقی در دانشگاه به تحصیل مشغول شد. او مدرک مهندسی الکترونیک و فوق‌لیسانس مهندسی صنایع خود را از دانشگاه خوارزمی تهران گرفت و پس از پایان تحصیل و خدمت سربازی در سال ۱۳۹۷ ازدواج کرد. او هم‌اکنون به‌طور حرفه‌ای مشغول تنظیم، میکس و مسترینگ موسیقی است. آثار او از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی پخش شده است. گزیده‌ای از این آثار و افتخارات او از همین سایت قابل مشاهده است.

استودیوی آهنگسازی آرش خیام